Ontdek Midden-Groningen (OMG) zet zich in voor het bekend maken van toeristische voorzieningen in Midden-Groningen. Dit kunnen musea, theaters en evenementen zijn, maar ook hotels, natuurgebieden, routes, kerken, molens en winkels. Het aantal voorzieningen in de gemeente is groot, maar soms nog (te) onbekend. Op allerlei manieren zet OMG zich in om meer bekendheid te geven aan al die pareltjes in deze gemeente.
Midden-Groningen is een fusie van de voormalige gemeentes Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren. Per 1 januari 2018 is OMG de opvolger van de VVV's in Hoogezand, Sappemeer en Slochteren. In Midden-Groningen zijn sinds die tijd geen fysieke VVV kantoren meer. In plaats daarvan maakt OMG online promotie voor het gebied. Drukwerk zoals folders en Uit Agenda's liggen verspreid door de gemeente bij diverse toeristische, recreatieve en culturele ondernemers. Iedereen die op zoek is naar toeristische informatie over Midden-Groningen of zelf werkzaam is in deze sectoren, kan contact opnemen voor meer informatie.
Met behulp van subsidie van de gemeente Midden-Groningen en bijdragen van ondernemers voert OMG haar werkzaamheden uit, waaronder:
- Alle voorzieningen verzamelen op de website Ontdek Midden-Groningen. Hierop is ook de Uit Agenda van de regio te vinden
- Rubrieken in kranten onder de naam ‘Ontdek Midden-Groningen’ (in de De Regiokrant en de HS krant) waarin ondernemers en instellingen worden uitgelicht
- Aanleveren van persberichten en foto’s aan diverse media
- Uitbrengen papieren Uit Agenda, twee keer per jaar. Deze wordt verspreid over 150 adressen met een oplage van ca. 10.000 stuks
- Ontwikkelen, maken en verspreiden folders over wat er allemaal te doen is in Midden-Groningen en speciale uitgaven zoals routes, Terrasjeskaart en Buitenspeelkaart
- De Facebookpagina ‘Ontdek Midden-Groningen’ bereikt per maand 35.000 à 50.000 personen. Naast gewone berichten zet OMG ook Facebookmarketing (betaalde berichten) in voor haar leden.
- Ondersteunen evenementen
- Vraagbaak voor leden op het gebied van social media, evenementen, subsidies, routes etc.
- Regelmatig is OMG te vinden op beurzen en evenementen om de regio en haar leden te promoten
- Evenementen doorgeven aan Marketing Groningen en zorgen dat Midden-Groningen als regio en de toeristisch-recreatieve ondernemers zo goed mogelijk op Visit Groningen en in hun magazines zijn vertegenwoordigd
- Leden met elkaar in contact brengen en nieuwe dingen leren door bijeenkomsten te organiseren
- Samen met de gemeente Midden-Groningen kijken hoe toerisme te stimuleren inclusief het organiseren van passende bijeenkomsten en workshops
- Waar nodig de belangen behartigen van de leden
- OMG maakt deel uit van de Groninger Toerisme Coöperatie, werkt samen met andere ondernemersverenigingen in de regio en heeft regelmatig overleg met Marketing Groningen en de andere regiomarketingorganisaties
Ontdek Midden-Groningen is een vereniging met een bestuur en een uitvoerende staf, bestaande uit drie personen. Het bestuur vergadert minimaal zes keer per jaar en bestaat uit actieve leden die de regio een warm hart toedragen. De dagelijkse werkzaamheden worden verricht op kantoor in Slochteren.
Marleen | directeur | verantwoordelijk voor beleid OMG | adviseert en ondersteunt leden | houdt van spelletjes doen, gaat graag eropuit | veel ervaring met media, online en offline
Anna | projectmanager | initieert en realiseert projecten | ondersteunt evenementen | liefhebber van film, muziek, theater, musea en literatuur | nieuwsgierig, betrokken en vastberaden
Mary | office manager | ondersteunt projecten | leden- en financiële administratie | liefhebber van tuinen, natuur en het onverwachte | veelzijdig, accuraat en scherpe blik